Vitiligo

Vitiligo is een ziekte die het verlies van huidskleur veroorzaakt in vlekken. De mate en snelheid van kleurverlies van vitiligo is onvoorspelbaar. Het kan de huid op elk deel van uw lichaam aantasten. Het kan ook het haar en de binnenkant van de mond beïnvloeden.

Normaal gesproken wordt de kleur van haar en huid bepaald door melanine. Vitiligo treedt op als de cellen die melanine produceren sterven of niet meer functioneren. Vitiligo beïnvloedt mensen van alle huidtypen, maar het kan meer opvallen bij mensen met een donkerdere huid. De aandoening is niet levensbedreigend of besmettelijk. Het kan stressvol zijn of je slecht voelen over jezelf.

Behandeling van vitiligo kan de aangetaste huid herstellen. Maar het belet niet dat de huidskleur of een herhaling blijft verdwijnen.

symptomen
Het belangrijkste teken van vitiligo is fragmentarisch verlies van huidskleur. Meestal wordt de verkleuring het eerst weergegeven op in de zon belichte delen, zoals de handen, voeten, armen, gezicht en lippen.

Vitiligo-tekenen zijn onder meer:

Onvolledig verlies van huidskleur
Vroegtijdig bleken of vergrijzen van het haar op uw hoofdhuid, wimpers, wenkbrauwen of baard
Verlies van kleur in de weefsels die langs de binnenkant van uw mond en neus lopen (slijmvliezen)
Verlies of verandering in kleur van de binnenste laag van de oogbol (netvlies)
Vitiligo kan op elke leeftijd beginnen, maar verschijnt vaak voor de leeftijd van 20 jaar.

Afhankelijk van het type vitiligo dat je hebt, kunnen de verkleurde vlekken het volgende dekken:

Veel delen van je lichaam. Bij dit meest voorkomende type, gegeneraliseerde vitiligo, lopen de verkleurde vlekken vaak gelijk op overeenkomstige lichaamsdelen (symmetrisch).
Slechts één kant of een deel van je lichaam. Dit type, segmentale vitiligo genaamd, heeft de neiging om op een jongere leeftijd te verschijnen, een jaar of twee te vorderen en dan te stoppen.
Een of slechts een paar delen van je lichaam. Dit type wordt gelokaliseerde (focale) vitiligo genoemd.